Anders Lind, hedersdoktor vid Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Anders Lind är uppväxt i Stockholmsförorten Västertorp. Hans stora intresse för fågelskådning utmynnade i realbiologisk linje på gymnasiet med en examen 1965. Efter studenten skrev han in sig på universitetet men började direkt att vikariera som lärare i högstadiet i Västertorp i ämnena biologi och geografi. Anders Lind började sen arbeta för LM Ericsson med montering och provning av säkerhetsutrustning för trafik och tåg, det vill säga relästyrning av signalljusen.
- Mer noggrann utbildning i lödning kan man inte tänka sig. För min lön köpte jag en halvprofessionell bandspelare, Revox G36, som jag modifierade för ännu bättre ljudkvalité. Förutom mitt intresse för fåglar och biologi under gymnasietiden hade jag också blivit HiFi-nörd och byggde egna högtalare samt förstärkare genom en byggsats och lyssnade mycket på jazzplattor. Jag var också mycket på jazzklubben Gyllene cirkeln och lyssnade på musik och där dök en duo som hette Hansson & Karlsson upp. Efter mycket tjat fick jag spela in dem live och sen var jag fast.
Anders Lind åkte till Paris och London sommaren 1967. Han kom hem som hippie och började jobba deltid som DJ på den psykedeliska klubben Filips i Stockholm.
- På klubben spelades en musikalisk blandning av jazz, rock och avantgarde-musik och många tyckte det var kul att bli inspelade vilket ledde till många kontakter för framtiden. Jag började jobba på AB Ljudåtergivning 1967 under Ingemar Ohlsson som blev min mentor. De var specialiserade på ljud – allt från konstruktioner till installationer för att hjälpa konstnärer med att förverkliga utställningar av alla det slag där ljud ingick. AB Ljudåtergivning skötte också ljudet åt Rikskonserter på olika turnéer samt för Fylkingen, en konstnärsdriven förening för experimentell musik och konst – deras elektronmusikkonserter i 4-kanal uppfördes runtom i landet.
Tillsammans med Bengt Göran Staaf och AB Ljudåtergivning bildade Anders Lind så småningom Studio Decibel AB som specialiserade sig på inspelning och utgivning av den nya progressiva musikstilen som hade börjat växa fram i Sverige under 1966-69. Decibel Records kom att ge ut två skivor, dels med bandet Harvester och dels med Träd, Gräs och Stenar. År 1970 bildades sen Silence Records som till en början enbart gav ut musik men sen också byggde en egen musikstudio i Koppom, Värmland som stod färdig 1979. Anders Lind är känd för ett speciellt sound i sina produktioner och hans produktioner blir en riktig upplevelse för lyssnaren. Detta försöker han också förmedla till Musikhögskolan Ingesunds studenter på Musikproduktionsprogrammet som han inspirerat till att grunda samt har ett nära samarbete med.
- Det gäller att skapa en kreativ miljö i en inspelningsstudio där man lyssnar på varandra och att helheten är viktigare än delarna. Det ska finnas en autenticitet i soundet så att det inte låter som en massa "legobitar" utan att lyssnaren känner sig närvarande i upplevelsen.
För sitt engagemang och samarbete med Musikhögskolan Ingesund tilldelas Anders Lind ett hedersdoktorat.
- Först kändes det helt overkligt, men nu känner jag mig glad och hedrad.
När Anders Lind inte spelar in musik i sin studio är han gärna ute i naturen och njuter och det händer att han spelar in där också – fåglar och naturljud av alla det slag.