¸é¾±²õ°ì°ìö±è¾±²Ô²µ
Med ¸é¾±²õ°ì°ìö±è¾±²Ô²µ vill vi pÃ¥ ett lekfullt sätt medvetandegöra deltagaren om hur samhällsrisker hänger ihop med hur vi bygger vÃ¥rt samhälle, hur ett samhälle kan pÃ¥verkas av av en inträffad händelse och hur man kan hantera konsekvenserna.
Stadsplanering kan vara en utmaning dÃ¥ det ofta finns mÃ¥nga olika intressen att ta hänsyn till. I spelet ¸é¾±²õ°ì°ìö±è¾±²Ô²µ fÃ¥r de medverkande en förstÃ¥else för hur ett samhälles sÃ¥rbarhet för samhällsrisker hänger samman med hur vi planerar och bygger vÃ¥ra städer. Deltagarna är delaktiga i förändringsprocessen av en stad genom att planera, bygga och beakta invÃ¥narnas önskemÃ¥l.
Om ¸é¾±²õ°ì°ìö±è¾±²Ô²µ
¸é¾±²õ°ì°ìö±è¾±²Ô²µ togs fram till universitetsprojektet Barnens Universitet Ã¥r 2013 med bakgrund i erfarenheter frÃ¥n Floodville-modellen. I ¸é¾±²õ°ì°ìö±è¾±²Ô²µ fÃ¥r deltagarna själva ansvara för att planera och bygga en attraktiv, hÃ¥llbar och säker stad samt diskutera konsekvenserna när en samhällsrisk blir verklighet. Spelet lämpar sig för lärande exempelvis i skolundervisning och för grupper med samhällsaktörer.
Ett viktigt syfte med ¸é¾±²õ°ì°ìö±è¾±²Ô²µ är att spelet skall vara enkelt och billigt att anpassa och tillverka en egen variant av. I vÃ¥r version av ¸é¾±²õ°ì°ìö±è¾±²Ô²µ utgörs spelplanen av en grön nÃ¥lfiltsmatta där blÃ¥a tygremsor symboliserar vatten och vattendrag. Staden byggs upp av spelpjäser i form av träklossar som representerar samhällsfunktioner. HÃ¥rdgjorda ytor som vägar och parkeringar byggs med grÃ¥a pappersark. Instruktioner till spelet och exempel pÃ¥ spelkort kan laddas ner i menyn till höger.
En spelomgång
I en typisk spelomgång utses en av deltagarna till spelledare med uppgift att guida spelarna genom spelomgången med hjälp av ett förberett manus. Spelarna delas in i mindre grupper och spelledaren ger olika uppdrag under spelets gång. Grupperna diskuterar och kommer överens om olika åtgärder, genomför de faktiska förändringarna på spelplanen och berättar om och motiverar sina val för för de andra grupperna
Uppdragen består av utmaningar av skilda slag som syftar till att de ska fundera och resonera runt hur man kan bygga en attraktiv stad, minska sårbarheter och risker i staden samt konsekvenserna av en negativ händelse för staden och dess innevånare. Avslutningsvis diskuterar spelarna hur man skulle kunna förebygga eller minska de negativa konsekvenserna av en liknande händelse i framtiden.
¸é¾±²õ°ì°ìö±è¾±²Ô²µ i forskning
Centrum för forskning om samhällsriskers Risklab och vÃ¥ra pedagogiska modeller Floodville och ¸é¾±²õ°ì°ìö±è¾±²Ô²µ är pÃ¥ mÃ¥nga sätt resultat av den forskning som bedrivs pÃ¥ centrumet. Under Ã¥ren har modellerna ocksÃ¥ bidragit till forskning indirekt genom inspiration, lekfull behandling av ofta komplexa vetenskapliga frÃ¥gor och inte minst genom alla nya frÃ¥gor som väckts.
¸é¾±²õ°ì°ìö±è¾±²Ô²µ finns ocksÃ¥ som vetenskaplig publikation. Artikeln Riskville - A Game for Learning about Disaster Risks and Urban Planning som publicerades i International Journal of Mass Emergencies and Disasters under hösten 2018 är samförfattad av flera av oss pÃ¥ CSR som under Ã¥ren arbetat med att ta fram, använda och utveckla vÃ¥ra pedagogiska modeller. VÃ¥r förhoppning är att artikeln medverkar till spridning av ideerna med en lekfull, interaktiv fysisk modell för lärande om svÃ¥ra och ibland abstrakta samhällsutmaningar, och om detta omrÃ¥des forskningsrelevans.
- Christenson, N,ÌýKoivisto, J.,ÌýPersson, E.,ÌýHindersson, E.,ÌýGustafsson, K.Ìý²¹²Ô»åÌýPettersson, A.Ìý(2018) Riskville - A Game for Learning about Disaster Risks and Urban Planning. International Journal of Mass Emergencies and Disasters. November 18, Vol 36, No 3. pp. 238-246. (Kräver tillgÃ¥ng till tidskriften IJMED)
- Öppen länk till artikeln [.pdf, 1.7Mb på engelska]