Marcus Olsson pratade om framtidens handel hos Handelskammaren
2017-05-05Den 2 maj bj枚d Handelskammaren i V盲rmland in till n盲tverksfrukost med temat framtidens handel. P氓 plats fanns bland andra doktoranden Marcus Olsson f枚r att prata om upplevelsebaserad handel och Gamification.
Deltagarna fick ta del av diskussioner kring de senaste trenderna, framtidens kundupplevelser, konsumenters f枚rv盲ntningar och n盲sta generations butiker.聽
- En stor del av diskussionerna handlade om hur den v盲xande e-handeln p氓verkar den fysiska handeln. Kommer den fysiska butiken att f枚rsvinna helt? Med detta som utg氓ngspunkt pratade jag om vikten av kundupplevelsen. Ett omr氓de d盲r fysiska butiker har en unik f枚ruts盲ttning just p氓 grund av att de 盲r fysiska. En utmaning f枚r m氓nga f枚retag 盲r att kunna skapa smidiga kundupplevelser i situationer d盲r kunderna f枚rflyttar sig mellan olika kanaler, det vill s盲ga mellan fysisk handel och e-handel, s盲ger Marcus Olsson, doktorand i f枚retagsekonomi vid CTF.
Du forskar bland annat om Gamification, vad 盲r det och hur kan det anv盲ndas?
- Det inneb盲r att man anv盲nder olika typer av spelelement fr氓n till exempel br盲dspel eller dataspel i milj枚er som inte 盲r faktiska spel, exempelvis i en butik. I grund och botten handlar det om att 枚ka engagemanget och bidra till en positiv kundupplevelse. Ett exempel p氓 Gamification 盲r Linkedin. Det 盲r en webbtj盲nst d盲r man sk枚ter sitt professionella n盲tverk och som ger anv盲ndaren feedback g盲llande progression p氓 sitt profilbyggande i form av statussymboler. Denna typ av feedback och statussymboler 盲r typiska spelelement. Det fanns ett stort intresse f枚r Gamification bland deltagarna. En n氓got kritisk fr氓ga som d枚k upp var: 脛r inte detta manipulation? Men det handlar inte om att tvinga anv盲ndaren att g枚ra det du eller n氓gon annan vill utan hj盲lpa och st枚tta anv盲ndaren att g枚ra det dom sj盲lva vill.
Hur ser du p氓 framtidens handel?
- Vi kommer att se en allt st枚rre integrering av olika typer av teknologi. Ett intressant exempel 盲r butikskonceptet Amazon Go, en fysiskt butik som saknar b氓de kassa och sj盲lvscanning. Kunden checkar in i butiken med en app i sin mobil. Systemet registrerar automatisk vilka varor som l盲ggs varukorgen och betalningen sker automatiskt n盲r kunden l盲mnar butiken. H盲r har man anv盲nt teknologi f枚r att g枚ra det smidigare f枚r kunden i hopp om att bidra till en b盲ttre kundupplevelse.聽
- Andra heta omr氓den som det finns stora f枚rv盲ntningar p氓 och som har potential att revolutionera framtidens handel 盲r: AR och IOT. AR, Augmented reality, eller 鈥漟枚rst盲rkt verklighet鈥, kan liknas med virtuell verklighet. Skillnaden 盲r att med AR ser man verkligheten men med nya objekt tillagda. Tekniken har uppm盲rksammats bland annat genom mobilspelet Pok茅mon. Ett annat exempel 盲r Hololens, ett slags hologramglas枚gon som Microsoft lanserade 2015. Jag 盲r s盲ker p氓 att tekniken snabbt kommer att utvecklas och att det kommer finnas ett stort antal potentiella anv盲ndningsomr氓den f枚r den. IOT, Internet of things, inneb盲r att maskiner, fordon, hush氓llsapparater och andra saker vi har i v氓ra hem och anv盲nder i v氓r vardag 盲r uppkopplade och kan kommunicera med omv盲rlden. T盲nk dig till exempel att ditt kylsk氓p har stenkoll p氓 vilka matvaror som finns d盲r och vad som h氓ller p氓 att ta slut. Varje g氓ng du handlar mat f氓r du relevanta erbjudande fr氓n din matvarubutik baserat p氓 ditt kylsk氓psstatus.