LÀrare pÄ Ingesund har bidrag i Melodifestivalen 2022
2021-11-26Tim Larsson, lĂ€rare pĂ„ musikproduktionsprogrammet vid Musikhögskolan Ingesund samt musikproducent och lĂ„tskrivare har fĂ„tt med en lĂ„t i Melodifestivalen 2022. Och det Ă€r inte första gĂ„ngen han fĂ„r med ett bidrag â nĂ€rmare bestĂ€mt 23:e gĂ„ngen!
Vad Àr det som utmÀrker en lÄt att den bör skickas in?
- Det handlar mycket om tydlighet, den mĂ„ste vara byggd utefter en tydlig struktur i vers, refrĂ€ng och sĂ„ vidare. LĂ„tarna i Melodifestivalen Ă„terspeglar numera modern popmusik och det gĂ„r sĂ„ fort idag, i och med digitaliseringen â har en lyssnare inte gĂ„tt igĂ„ng pĂ„ första refrĂ€ngen Ă€r du rökt.
Som bekant Àr det mÄnga svenska lÄtskrivare och producenter som Àr och har varit framgÄngsrika internationellt i mÄnga Är. Inte minst du som har skrivit och producerat till vÀrldsartister som Celine Dion, Oliver Heldens, Rascal Flatts och Susanne Boyle. Detta har ju ocksÄ, precis som du sÀger, Äterspeglats i Melodifestivalen de senaste Ären.
- Ja, det gÄr ju trender i musik, sÄ ocksÄ i Melodifestivalen. Den formen som gÀllde för 15-20 Är sen finns nÀstan inte lÀngre. Jag tror att du ska hÄlla dig till moderna trender och hÄlla dig ajour, bÄde dÄ det gÀller melodier och texter. Till exempel hip hop har pÄverkat svenska sprÄket otroligt mycket och det Àr en del som har pÄverkat musiken av idag. Det Àr viktigt att vara öppen för alla genres och plocka influenser frÄn alla hÄll. De som lyssnar vill ha en utveckling och nÄgot nytt. PÄ sommaren kan det ju bli en latinolÄt som blir en hit och vintertid nÄgot annat. Sen kan man ju ocksÄ testa att korsbefrukta olika genres vilket Àr vÀldigt spÀnnande!
Hur skriver man egentligen en framgÄngsrik lÄt?
- Det Ă€r oftast skivbolag eller artister som bestĂ€ller lĂ„tar. Eller att jag skriver en lĂ„t och kĂ€nner att den hĂ€r artisten skulle passa och sĂ„ skickar jag lĂ„ten till den artisten. NĂ€r det gĂ€ller text Ă€r det skönt att göra det tillsammans med den artisten som ska framföra lĂ„ten. Ăr det nĂ„got speciellt som har hĂ€nt i livet just nu? Eller finns det nĂ„got minne som vi kan förmedla? Jag brukar göra en liten intervju nĂ€r jag fĂ„r en bestĂ€llning. Det viktiga Ă€r att det Ă€r sant för den som sjunger om artisten sjĂ€lv vill det. Det senaste tiden upplever jag att artister vill vara med i skrivprocessen vilket jag tycker Ă€r bra för att det blir mer trovĂ€rdigt.
Du har ocksÄ skrivit en del musik för reklamfilmer, bland annat för IKEA, mobiloperatören 3 och SVT. Hur tÀnker du nÀr du fÄr en sÄn bestÀllning? Skriver du musik och text för film som du skriver lÄtar i övrigt?
- Inledningsvis har jag ett möte med byrÄ och kund. Vad ska lÄten förmedla för kÀnslor? Vad Àr det för vision som vi Àr ute efter? Jag brukar göra en behovsanalys och utgÄ frÄn den. Musik överlag Àr ju till för att förmedla en kÀnsla, oavsett vilken. Det Àr viktigt att ha en tydlig struktur att utgÄ ifrÄn.
Du Àr vÀldigt produktiv. Vart hÀmtar du din inspiration och hur mÄnga lÄtar har du egentligen skrivit?
- Hos STIM har jag 500-600 lÄtar som finns registrerade men jag har ocksÄ cirka 2000 stycken i byrÄlÄdan som aldrig har kommit vidare. MÄnga av mina lÄtar har inspiration och perspektiv frÄn till exempel frÄn filmer eller verkliga livet. Jag hÀmtar in mycket frÄn det jag ser och hör. NÀr det kommer till texter Àr det ett hantverk i sig, jag skriver texter men tycker ocksÄ att det Àr vÀldigt kul och givande att bolla med textproducenter som Àr riktigt duktiga pÄ texter. Det gÀller att hitta en skön stÀmning och ha högt i tak för det kreativa arbetet.
Du har ju hittills inte kunnat avslöja sĂ„ mycket om ditt Mellobidrag nĂ€sta Ă„r men nu ger SVT grönt ljus. Ăr det en ballad eller en uptempo lĂ„t?
- Det Ă€r en lĂ„t i uptempo som heter âSom du villâ och framförs av Theoz, en ny ung artist, endast 16 Ă„r, som Ă€r en influencer bland kids. Melodifestivalen Ă€r numera en bra marknadsföringsplattform, sĂ„ det blir en fin introduktion för honom in i musikbranschen.