Musikproducent, lÄtskrivare, entreprenör och relationsbyggare
2020-04-09Det Àr ingen hemlighet att svensk musikexport har varit vÀldigt framgÄngsrik i mÄnga Är. Bor det kanske en lÄtskrivare Àven i dig? Musikproduktionsprogrammet pÄ Musikhögskolan Ingesund riktar sig till dig som vill fÄ en gedigen grund för att efter avslutad utbildning kunna verka som lÄtskrivare och musikproducent i dagens musikindustri med inriktning mot den kommersiella musikmarknaden.
Som programstudent vid Musikproduktionsprogrammet har du tillgÄng till ett nybyggd och mycket vÀlutrustad studio som finns tillgÀnglig dygnet runt. HÀr har du möjlighet att genomföra i stort sett alla typer av projekt. Allt frÄn enklare musikproduktioner till komplexa inspelningar med musikhögskolans större orkestrar. För att fÄ anknytning till branschen bjuds gÀstförelÀsare in med jÀmna mellanrum. Under februari gÀstade Philip Holmgren, som sjÀlv lÀst musikproduktion vid Musikhögskolan Ingesund, Musikproduktionsprogrammet. Han arbetar numera hos Ten Music Group i Stockholm.
Du Àr ju alumn pÄ Ingesund och har lÀst musikproduktion, Àr branschen som du trodde innan du klev ut pÄ arbetsmarknaden? KÀnde du dig förberedd efter din examen?
- Det dÀr Àr lite bÄde och. Du har mycket med dig men du fÄr vara beredd pÄ att lÀgga ner mycket tid pÄ ditt jobb. För det Àr hÄrd konkurrens och kanske lite hÄrdare Àn vad jag trodde. Du kan skriva en lÄt och skicka till nÄgon som kanske inte ens svarar dig. Kanske behöver du ocksÄ ha ett annat jobb vid sidan av för försörjning, jag jobbar sjÀlv pÄ restaurang ocksÄ. Men det Àr genom att vara aktiv och spendera mycket tid i studio som du lÀr dig yrket. Att hitta sitt id, att göra sin grej men samtidigt vara relevant och att aldrig ge upp. Kanske producera musik som du inte riktigt brinner för men som hÄller dig igÄng, ger erfarenhet och gör dig synlig. Samtidigt Àr det viktigt att komma ihÄg att vara lÄtskrivare och producent Àr just ett yrke, nÄgot som jag mÀrkt nÀr jag börjat jobba. Jag hade en förestÀllning om att folk i branschen jobbade 24/7. Men de har ju ett privatliv ocksÄ, och det ser jag att mina kollegor mÄnar om.
Nu har du gjort ett gÀstspel pÄ Musikproduktionsprogrammet idag vilket inte fanns nÀr du lÀste utan du lÀste fristÄende kurser. NÄgot som du tycker Àr extra bra med programmet?
- Jag mÄste sÀga att det Àr jÀtteviktigt med de tekniska lektionerna som programmet erbjuder. SjÀlvklart handlar lÄtskrivande och produktion mycket om det konstnÀrliga men arbetet blir vÀldigt mycket smidigare och mer effektivt om du kan tekniken bakom. En studio bestÄr ju av teknisk utrustning och det har ju studenterna hÀr stor möjlighet att lÀra sig i den fina studion som finns tillgÀnglig dygnet runt. NÀr jag lÀste lÀrde vi oss mÄnga fix och trix av varandra dÀr.
Vad tycker du Àr de viktigaste kunskaperna som en musikproducent/lÄtskrivare behöver ha?
- Den sociala kompetensen Ă€r vĂ€ldigt viktig. Du driver ett eget företag och ska marknadsföra dig sjĂ€lv och det gör du enklast genom att delta i sĂ„ mĂ„nga sessions du kan i sĂ„ mĂ„nga konstellationer som möjligt. PĂ„ det sĂ€ttet bygger du relationer, skriver och producerar bĂ€ttre lĂ„tar genom att samarbeta med dem du klickar med samt gör dig ett namn i branschen pĂ„ köpet. Jag vill ocksĂ„ Ă„terigen slĂ„ ett slag för vilken fördel det Ă€r att ha tekniska kunskaper. Det gör arbetet smidigare samt mer kostnadseffektivt â det Ă€r dyrt med studiotid!
Vad gav du för tips till de studenter du trÀffade under ditt besök pÄ Ingesund?
- KÀmpa! Ingen kan leva enbart pÄ sin musik i början av karriÀren men hÀng i och syns i mÄnga sammanhang. Det lÀmnar avtryck hos folk i branschen samt i dina demos.
En musikproducent mÄste ha dubbelt fokus
Rebecka StrÄgefors, som har lÀst 2 Är pÄ programmet, har inte lÄngt kvar till examen. Hon Àr vÀldigt nöjd med sina studier.
- Jag gick en kurs pÄ Ingesund med inriktning musikproduktion och lÄtskrivande innan jag bytte till programmet. Jag var sÄ pass nöjd med utbildningen att jag ville fortsÀtta att lÀra mig och utvecklas inom Àmnet och kÀnde att skolan hade sÄ mycket mer att ge mig. Programmet har verkligen levt upp till mina förvÀntningar. I och med att det Àr sÄ nystartat sÄ fÄr vi en vÀldigt verklighetsbaserad grund att stÄ pÄ dÀr vi utgÄr ifrÄn hur branschen ser ut idag. Vi lÀr oss Àven att analysera och diskutera om hur det kommer att se ut inom en snar framtid. Att programmet Àr sÄ branschfokuserat tycker jag Àr ett stort plus. Förutom detta fÄr vi mycket praktiska uppgifter inom musikproduktion, lÄtskrivande och Àven lansering av musik.
Musikindustrin Àr ju, precis som Philip Holmgren nÀmner, en tuff bransch dÀr det gÀller att ha skinn pÄ nÀsan, tÄlamod samt vara vÀldigt aktiv och produktiv. Hur kÀnns det att ha det framför sig som snart nyutexaminerad?
- SvĂ„r frĂ„ga, men man kan vĂ€l sĂ€ga att man har en viss hatkĂ€rlek till den. Som musikskapare sĂ„ vill man gĂ€rna tĂ€nka att allt kretsar kring musiken, men sĂ„ Ă€r det ju inte. Det handlar sĂ„ otroligt mycket om att hitta dina kontakter, att visa upp dig och att planera lĂ„ngt innan ett musikslĂ€pp. Man mĂ„ste kunna fokusera bĂ„de marknadsföringen och musiken. Det Ă€r ganska vanligt att man som musikskapare slĂ€pper en lĂ„t eller album sĂ„ fort den Ă€r klar, men du bör egentligen ge dig sjĂ€lv lika mycket tid att lansera musiken som du har lagt pĂ„ att skapa den. Ăven om det kan upplevas som ett nödvĂ€ndigt ont för mĂ„nga, kommer det att löna sig och det gör verkligen skillnad.
Det Àr alltid lite pirrigt nÀr man avslutat en utbildning och har hela vÀrlden och framtiden för sina fötter. Hur ser du pÄ framtiden?
- I nulĂ€get försöker jag lĂ€ra mig sĂ„ mycket som möjligt om den asiatiska musikindustrin, mer specifikt om koreansk pop. Den skiljer sig en del frĂ„n den vĂ€sterlĂ€ndska industrin och har under lĂ„ng tid varit ganska âisoleradâ frĂ„n vĂ€stvĂ€rlden. Detta börjar dock att förĂ€ndra sig och Sverige Ă€r en av de största exportörerna av musik i detta sammanhang. Det finns nĂ„gra stora förlag i Sverige som arbetar med denna marknad och att arbeta pĂ„ ett av dessa vore inte helt fel för att uttrycka sig milt. Jag försöker att ha mycket sidoprojekt utanför skolan som jag kan fortsĂ€tta med Ă€ven nĂ€r jag inte studerar. SĂ„ pĂ„ ett sĂ€tt har jag ju börjat en karriĂ€r i en liten utstrĂ€ckning sĂ„ man inte stĂ„r tomhĂ€nt nĂ€r man ska ut i arbetslivet. DĂ€remot har jag sökt vidare till Kungliga musikhögskolan för att lĂ€sa till en kandidat i musikproduktion och jag kommer Ă€ven att söka vidare till Musikmakarna i Ărnsköldsvik vilket Ă€r en av det frĂ€msta skolorna i Sverige om man vill arbeta i musikbranschen.