OperasÄngare, lÀrare och tonsÀttare fÄr nyinrÀttad professur
2021-11-22Carl Unander-Scharin har en gedigen utbildning bakom sig och har mĂ„nga jĂ€rn i elden till vardags. Parallellt med att han Ă€r tonsĂ€ttare Ă€r han verksam som sĂ„nglĂ€rare, Ă€mnesföretrĂ€dare för klassisk sĂ„ng och forskare vid Musikhögskolan Ingesund. Numera kan han ocksĂ„ titulera sig som professor i musikalisk gestaltning med inriktning klassisk sĂ„ng - en nyinrĂ€ttad professur vid Musikhögskolan Ingesund som Ă€r en del av čû¶łŽ«Ăœs universitet.
Carl Unander-Scharin kom till Musikhögskolan Ingesund redan 2014 som gÀstprofessor. Han har sedan Àven verkat som adjungerad professor vid lÀrosÀtet och sen 1 september Àr han anstÀlld som professor musikalisk gestaltning med inriktning klassisk sÄng.
Carl Unander-Scharin gjorde sin grundutbildning vid Musikhögskolan i Stockholm och pÄ Operahögskolan i samma stad och dÀrifrÄn har han en körpedagogexamen, samt kyrkomusiker- och musikdirektörsexamen. DÀrefter blev det ytterligare fyra Ärs studier vid Operahögskolan i Stockholm. I ett senare skede, disputerade Carl vid KTH i Stockholm - pÄ en avhandling som kretsar kring operasÄngares interaktion med nyskapade digitala musikinstrument - kallad "Extending Opera".
- Under Ären vid Operahögskolan studerade jag Àven elektroakustisk musik vid Elektronmusikstudion, EMS i Stockholm. Jag var medlem i bÄde Radiokören och Eric Ericsons Kammarkör under den hÀr tiden och jag studerade orgel för Hans Fagius, dirigering för Eric Ericson, Gustaf Sjökvist och Jorma Panula, sÄng för Solwig Grippe, Hans Gertz, Nicolai Gedda, Erik Saedén och Gösta Winbergh.
LÄng karriÀr med scenen som arbetsplats
Efter sin utbildning har Carl Unander-Scharin varit verksam pĂ„ en rad kĂ€nda scener som operasĂ„ngare. Blanda annat vid Folkoperan, Kungliga Operan och Drottningholms Slottsteater dĂ€r han gjort roller som Don Ottavio (Mozarts "Don Giovanni"), Remendado (Bizets "Carmen"), Han (debut tillsammans med Nina Stemme som kĂ€rleksparet i Ingvar Lidholms "Ett Drömspel"), Nemorino (Donizettis "KĂ€rleksdrycken"), Tamino (Mozarts âTrollflöjtenâ), Almaviva (Rossinis âBarberaren i Sevilla), Raoul de Gardefeu (Offenbachs âPariserlivâ), och Fiskaren (Stravinskijs âNĂ€ktergalenâ). SĂ€songen 2009 sjöng han rollen Nadir i Bizets "PĂ€rlfiskarna" vid den prisade uppsĂ€ttningen vid Folkoperan, och sĂ€songen 2014 rollen som Faust i Lili Boulangers "Faust et HelĂšne" vid Malmö Opera. Han har ocksĂ„ medverkat som solist i drygt 40 operor och pĂ„ 16 CD-inspelningar och gjort mĂ„nga uppmĂ€rksammade inhopp med kort varsel - som till exempel rollen som Cheftekniker 1 i Karl-Birger Blomdahls "Aniara" - en roll som Carl lĂ€rde sig pĂ„ en dag för ett inhopp pĂ„ Malmö Opera.
- Jag framtrĂ€der regelbundet i höga tenorpartier sĂ„som Bachs Evangelistpartier, Rossinis âStabat Materâ och âPetite Messe Solenelleâ, HĂ€ndels âMessiasâ, Haydns âSkapelsenâ - liksom i en rad konserter med mer populĂ€r repertoar.
Parallellt med sÄngen, Àr Carl Unander-Scharin verksam som tonsÀttare. Han har huvudsakligen komponerat verk med vokala inslag - ofta i en elektroakustisk kontext. Bland annat har 12 operor som han komponerat pÄ bestÀllning av etablerade scener som Kungliga Operan, GöteborgsOperan, NorrlandsOperan, Berwaldhallen och Kroatiska Nationaloperan. Carls kompositioner har uppmÀrksammats sÄvÀl nationellt och internationellt. Han har ocksÄ mottagit en lÄng rad priser och stipendier och Àr sedan 2015 ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.
Andning och frasering â a och o i sĂ„ngundervisning
NÀr Carl Unander-Scharin inte sjunger sjÀlv eller tonsÀtter delar han med sig av sina sÄngkunskaper till studenter vid Musikhögskolan Ingesund. Sprungen ur landets starka körliv i kombination med tidiga studier i professionell operateknik hos Nicolai Gedda, Erik Saedén, Hans Gertz, Gösta Winbergh och Solwig Grippe har han stor kÀnnedom om röstens resurser och hur man anvÀnder dem pÄ bÀsta sÀtt. Hans utgÄngspunkt i sina sÄnglektioner Àr alltid studentens aktuella röstliga status, hens förberedelser, samt önskemÄl om repertoar.
- UtifrĂ„n detta utformar jag varje sĂ„nglektion unikt och ger studenten övningar och etyder som ringar in de aktuella utmaningar som hen stĂ„r inför i sitt eget sjungande. Ett av mina mantran Ă€r att andningsteknik Ă€r av absoluta vikt för en bra sĂ„ngteknik, sĂ„ jag Ă€gnar en del av varje sĂ„nglektion Ă„t att belysa medvetenheten om god andning â en teknik som jag arbetat fram i skĂ€rningspunkten mellan den indiska yoga-traditionen (Pranayama) och övningar utvecklade av den brittiska sĂ„ngpedagogen Anna Sims. Jag ger studenten insikter i hur och varför jag utformar de övningar jag föreslĂ„r, och vad de lĂ„ngsiktiga mĂ„len med det vokala arbetet Ă€r och kan vara. Jag hjĂ€lper ocksĂ„ studenten att vĂ€lja repertoar utifrĂ„n lĂ„ngsiktiga strategier â sĂ„ att hen pĂ„ sikt ska bli en bra och sĂ„ komplett sĂ„ngare som det Ă€r möjligt i varje individuellt fall.
Forskningsstudier med interaktiva verktyg och elektronik
Carl Unander-Scharin disputerade vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, 2015 med sin avhandling &ČÔČúČő±è;âExtending Opera - Artist-led Explorations in Operatic Practice through Interactivity and Electronicsâ. Den handlar om ett arbete kring att öka operasĂ„ngares medvetenhet samt deras inflytande över ackompanjemang och ökad vokal uttrycksförmĂ„ga.
- För att fĂ„ svar pĂ„ dessa frĂ„ga öppnade jag ett nytt designutrymme, Extending Opera, som bestĂ„r av interaktiva konstnĂ€rsstyrda verktyg som ska anvĂ€ndas pĂ„ scenen. Forskningen har sin metodologiska förankring i Research through Design (RtD) och Research through the Arts (RttA). Denna speciella metod kallar jag "research-through-the-art-form-opera" â eftersom jag arbetat inom operans sfĂ€rer och traditioner, och utforskat dess grĂ€nser genom att designa, forska och skapa genom dess egen konstnĂ€rliga uttrycksmedel.
Vidare har Carl Unander-Scharin tillsammans med Ă sa Unander-Scharin under mĂ„nga Ă„r tagit fram unika mekatroniska instrument för förnyelse av sĂ„ng- och dansformer och arbetat med att etablera mer interaktiva komponenter mellan sĂ„ngare/dansare, musik och helhetsupplevelse. Ăven teknik till hjĂ€lp för sĂ„ngares egen vidare skolning och utveckling ingĂ„r i konceptet som samlats under begreppen Extended Opera respektive Opera Mecatronica.
Med sin anstÀllning som professor i musikalisk gestaltning med inriktning klassisk sÄng tar Carl Unander-Scharin musikhögskolans utbildningar vidare i utveckling och pÄ sikt kanske ocksÄ i en masterexamen för musikerstudenter som lÀrosÀtet ansökt om och vÀntar besked om innan Ärsskiftet.
27 januari 2022 deltar Carl Unander Scharin i Digital kulturmorgon som arrangeras av Kultur pÄ Kau.
Carl Unander Scharin installeras vid Akademisk högtid, čû¶łŽ«Ăœs universitet 2022.