OvÀrderligt att fÄ jobba med musik
2024-11-15För Sandra Wettergren föll valet pÄ Musikhögskolan Ingesund nÀr hon skulle utbilda sig till musiklÀrare och senare Àven i sÄng pÄ högre nivÄ. Mycket pÄ grund av skolans lÀrarkÄr som hon menar Àr avgörande vid val av lÀrosÀte. Efter ytterligare sÄngstudier vid Högskolan för scen och musik i Göteborg och pÄ sikt tre examen i bagaget, samt mÄnga jÀrn i elden, Àr hon till vÄren redo att ta sig an en sÄngkarriÀr, med hela vÀrlden som arbetsplats.
Sandra Wettergren, 31 Är, sjöng i barnkör vid tidig Älder och nÀr hon var Ätta Är började hon spela cello pÄ Tranemo Kulturskola, i sin hemort Limmared nÄgra mil utanför BorÄs. Först pÄ cello och sen pÄ sÄng vid 13 Är. Inför val av gymnasieprogram bestÀmde hon sig för att det var musik hon ville jobba med professionellt.
â Det var en kĂ€nslomĂ€ssigkamp mellan hur mycket cello/viola och sĂ„ng jag skulle satsa pĂ„. SĂ„ngen vann dĂ„ jag kom underfund under tiden jag gick pĂ„ musiklĂ€rarprogrammet att jag vill sjunga sjĂ€lv, inte bara lĂ€ra andra. Jag ville testa om jag kan bli operasĂ„ngerska och dĂ„ passa pĂ„ att âsmida medans jĂ€rnet Ă€r varmtâ.
Du har en lÀrarexamen för sÄng och cello, har gÄtt kandidat musiker, med huvudinstrument klassisk sÄng pÄ Musikhögskolan Ingesund och studerar nu pÄ operaprogrammet vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. En bukett av kunskap! Vad tror du att du kommer att jobba med nÀr du tagit ytterligare en examen? Eller kommer du att studera vidare?
â Jag behöver en paus frĂ„n utbildning efter ytterligare en examen och vill âpröva mina vingarâ. Jag har dĂ„ studerat 12 Ă„r pĂ„ universitet. Jag hoppas att jag kan jobba som operasĂ„ngerska, frilans kanske, men som brödjobb har jag just nu ett vikariat hos Göteborgs Symfoniker som notbibliotikarie och jag jobbar Ă€ven som extra korist pĂ„ Göteborgsoperan. Kanske kommer jag att undervisa igen pĂ„ deltid? Vem vet? Det Ă€r inte omöjligt att jag söker mig till nĂ„gon operastudio eller nĂ„got âYoung artist programâ för att bĂ€ttre kunna etablera mig pĂ„ marknaden. Jag Ă€r mitt uppe i en praktik pĂ„ Göteborgsoperan som solist sĂ„ just nu Ă€r det svĂ„rt att tĂ€nka vad jag ska göra framĂ„t. Jag Ă€r i ett âhĂ€r och nu tĂ€nkâ.
Hur hittade du programmet kandidat musiker pÄ Musikhögskolan Ingesund?
â Programmet startade under tiden jag gick musiklĂ€rarprogrammet, sĂ„ jag har följt det frĂ„n början. Programmet med inriktning sĂ„ng hade bara gĂ„tt ett Ă„r nĂ€r jag började det, sĂ„ jag Ă€r den andra som tog examen.
Tycker du att utbildningen mötte dina förvÀntningar?
â Jag hade inte sĂ„ mycket att jĂ€mföra med eftersom programmet var förhĂ„llandevis nytt, iallafall pĂ„ sĂ„ng. För mig blev det vĂ€ldigt bra, jag hade mycket inflytande som student om vad jag ville fĂ„ ut av utbildningen. Jag arbetade halvtid som lĂ€rare samtidigt pĂ„ Eda kulturskola sĂ„ Ingesund var vĂ€ldigt tillmötesgĂ„ende med schema och tider, vilket pĂ„ ett sĂ€tt Ă€r lĂ„ngt över förvĂ€ntan. Jag fick med mig mĂ„nga vĂ€rdefulla insikter och mycket kunskap frĂ„n de tre Ă„ren.
Att musicera Àr att leva
Ăr det viktigt nĂ€r du söker musikerutbildningar vad det Ă€r för lĂ€rare pĂ„ aktuellt lĂ€rosĂ€te som undervisar?
â Jag skulle sĂ€ga att det Ă€r avgörande. En lĂ€rare som inte sjĂ€lv Ă€r eller har varit aktiv inom den bransch du vill in i saknar perspektiv och ovĂ€rderlig erfarenhet. SĂ„ngarbranschen, om den kan kallas sĂ„, Ă€r ocksĂ„ i stĂ€ndig förĂ€ndring trots att vi sjunger efter en mycket gammal tradition sĂ„ gĂ€ller att hĂ€nga med. Det Ă€r svĂ„rt att hitta bra sĂ„nglĂ€rare, de vĂ€xer inte pĂ„ trĂ€d. Ingesund har flera kompetenta sĂ„nglĂ€rare vilket Ă€r en ynnest. De alla har givit mig nĂ„got som jag verkligen behövde lĂ€ra mig och fĂ„ till mig under olika stadier av min utbildning.
Vad tycker du om Arvika som studentstad?
â Arvika Ă€r mysigt och gemytligt. PĂ„ gott och ont finns det ett begrĂ€nsat utbud av aktiviteter, och det gör att jag övade vĂ€ldigt mycket. Det Ă€r ocksĂ„ lĂ€ttare att knyta an till sina studiekamrater pĂ„ ett helt annat sĂ€tt. Det Ă€r en stor skillnad mot hur det Ă€r att studera i exempelvis Göteborg.
Jag ser pÄ din hemsida att du utöver att du Àr en klassiskt skolad sopran ocksÄ sjunger visor, pop och musikal. Det ena behöver inte utesluta det andra?
â Verkligen inte, det beror pĂ„ sitt sammanhang. För mig har genrebredden varit gynnsam, men visst, sĂ„ngtekniskt skapar det sina utmaningar. Idag skulle jag sĂ€ga att jag professionellt sjunger opera och klassik musik, och numera andra genres pĂ„ min fritid. Jag spelar dĂ„ och dĂ„ i en genre-bred trio för att det Ă€r sĂ„ himla roligt att musicera. Och jag undervisar ocksĂ„ helt genrefritt.
Att fÄ Àgna sig Ät det man brinner för pÄ arbetstid Àr en ynnest. Vad innebÀr det för dig att jobba professionellt med sÄng och musik?
â Jag kan i dagslĂ€get inte tĂ€nka mig att inte jobba med musik. Jag frilansar sĂ„ mycket jag kan, jag tar emot privat elever i den mĂ„n schemat tillĂ„ter. Jag Ă€lskar att sjunga, om jag av nĂ„got skĂ€l inte har möjlighet att jobba som sĂ„ngerska kommer jag jobba med musik Ă€ndĂ„. Det finns sĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt att vara nĂ€ra musik. Ett exempel Ă€r mitt arbete som notbibliotikarie dĂ€r jag fĂ„r arrangera, transponera och sĂ„ mycket mer - det Ă€r att jobba med musik och leva i det. För mig Ă€r tid ovĂ€rderligt och att dĂ„ slösa 8-9 timmar per dag pĂ„ nĂ„got som inte gör mig lycklig kĂ€nns omöjligt. Jag kĂ€nner att jag mĂ„ste fĂ„ musicera, jag blir vĂ€ldigt olycklig annars.
Vad Àr din drömarbetsplats?
â Tja, jag vet inte - vĂ€rlden kanske?