Platsbaserade digitala upplevelser
Under det senaste decenniet har vi sett stora förändringar inom besöksnäringen som en effekt av digitaliseringen i samhället. Besöksnäringens aktörer är numera online, vilket förändrar förutsättningarna för hur näringen kommunicerar med besökare, hur marknadsföring, reseplanering och bokningar sker samt besökarnas upplevelse på plats.
Den snabba digitala utvecklingen skapar utmaningar men även möjligheter. Här finns ett behov av att problematisera utvecklingen, se till dess effekter, utmaningar, för- och nackdelar etc. Besöksnäringen har nu möjligheten att sätta agendan och inte låta den tekniska utvecklingen styra. Här finns en stor utvecklingspotential att genom digitalt berättande tillgängliggöra den digitaliserade informationen. Här finns också en stor potential vad gäller dels att knyta samman besöksnäringen med andra samhällsaktörer med kompetens kring digitalisering. Det behövs en samverkan med olika aktörer såsom forskare, företagare inom IT, kommunikation och design. Därför fokuserar detta projekt på en utmaning som vare sig entreprenörerna, företagen inom besöksnäringen, eller någon inom stödsystemet, kommuner eller regioner, idag arbetar med. Vi jobbar med aktörsinvolvering där vi utgår ifrån platsen och dess egna förutsättningar, det vill säga platsen i tid och rum. Vi låter platsen och dess aktörer leda utvecklingen och inte tekniken.
Det övergripande målet med projektet är att genom en utvecklings- och innovationsprocess skapa ny kunskap, interaktion, idégenerering och synergieffekter mellan akademi och näringsliv. Tillsammans med företag från besöksnäring och IKT vill vi öka innovationsförmågan och konkurrenskraften för besöksnäringens företag på en nationell och internationell marknad.
Målsättningen med vårt projekt är därför att stötta nya idéer och bidra till en utvecklings- och innovationsprocess och på så sätt bidra till produktutveckling likväl som till en metodutveckling för hur vi kan arbeta fram platsbaserade digitala upplevelser.
Finansiär: EU:s regionalfond, Region Värmland och ¹û¶³´«Ã½s universitet inom ramen för Akademin för smart specialisering. Projektperiod: 2018-2020
Deltagande forskare: Lotta Braunerhielm (projektledare), Laila Gibson, Linda Ryan Bengtsson och André Jansson.
Följ projektet pÃ¥ÌýÌý(eller sök pÃ¥ Platsbaserade Digitala Upplevelser pÃ¥ facebook)
Ìý
Slutkonferens: Hur skapar vi hållbara platsbaserade digitala upplevelser?
Den 29 januari 2021 genomfördes en digital slutkonferens för PDU-projektet. Tillsammans med nytänkande företag och kommuner berättade KAU-forskare om projektets resultat och insikter och diskuterade hur man kan göra verklighet av kreativa idéer.
Läs hela artikeln om konferensen
Ìý
Projektet i media
- SVT
- Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond:
Ìý
- Besoksliv.se:
Ìý
- Värmlands folkblad:
Ìý