Ragnhild Sandberg Jurström
Forskning
I min forskning har jag ägnat mig åt att studera vilka förutsättningar för lärande som skapas i musikundervisning och i andra musikaliska verksamheter. Här finns ett specifikt intresse för kroppsliga förutsättningar, kroppsligt lärande och kroppsliga gestaltningar i musik. Detta har studerats både i min avhandling om körledares kommunikation i kör och i musiklärarutbildningens sångundervisning inom olika genrer. Jag har i dessa studier utgått från ett multimodalt socialsemiotiskt perspektiv samt använt videoinspelade lektioner eller repetitioner som datamaterial.
Vidare är jag intresserad av hur musikalisk kunskap värderas, bedöms och kommuniceras i olika musikaliska praktiker. Det treÃ¥riga VR-finansierade forskningsprojektet om bedömning av färdighetsprov till musiklärarutbildningar är ett exempel pÃ¥ detta. Projektet genomfördes i samarbete med Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet samt Linnéuniversitetet i Växjö. Syftet med projektet var att skapa kunskap om färdighetsprov i musik med avseende pÃ¥ provens bedömningsgrunder, legitimitet och kunskapssyn. Som datamaterial användes videoinspelade autentiska färdighetsprov och fokusgrupper med stimulated-recall-samtal inkluderade. Teoretiskt utgick projektets delstudier frÃ¥nÌýÌýantingen ett socialsemiotiskt perspektiv; diskurspsykologi eller begrepp som styrning och makt. Fyra artiklar är publicerade, och en är pÃ¥ gÃ¥ng.
I ett ytterligare forskningsprojekt är syftet att bidra med kunskap om musiklärarutbildningars formativa bedömningspraktiker med avseende på återkoppling, interaktion och kunskapssyn i dessa praktiker. Datamaterialet utgörs av analyser av videodokumenterade enskilda instrumental/sånglektioner, stimulated-recall-samtal med videofilmerna som stimulusmaterial samt fokusgrupper med lärare och studenter. Även denna studie utgår från ett multimodalt socialsemiotiskt perspektiv. En artikel berör förekomsten av studenters självreflektioner i feedback-relaterade situationer i instrumental/sånglektioner inom musiklärarutbildningen.
Undervisning
På Musikhögskolan Ingesund (MHI) har jag undervisat i musiklärarprogrammets utbildningsvetenskapliga kurser, framförallt i kurser som rör den lärande eleven, betyg och bedömning samt vetenskapliga metoder och utvecklingsarbeten. Vidare har jag varit kursledare för flera UVK-kurser samt handledare och examinerande lärare för självständiga arbeten. Dessutom har jag under flera år varit examinator för Musiklärarprogrammet och Konstnärlig kandidat musiker.
Genom åren har jag skrivit fram flera ansökningar om tillstånd att inrätta examen, både på grund- och avancerad nivå. I detta arbete har även ingått att skriva ansökningar om huvudområden och program både på konstnärlig och vetenskaplig grund samt skriva kurs- och utbildningsplaner.
Biografi
Med en musiklärarexamen frÃ¥n Musikhögskolan Ingesund och en körpedagogexamen frÃ¥n Örebro musikhögskola har jag arbetat i cirka 20 Ã¥r som musiklärare, bÃ¥de i kulturskola och pÃ¥ gymnasiets sÃ¥väl estetiska som andra program, framförallt med undervisning iÌýkörsÃ¥ng, estetisk verksamhet ochÌýpianoÌýsamt konst- och musikhistoria. Efter dessa lärarÃ¥r gick jag en forskarutbildning i musikpedagogik pÃ¥ Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet, där jag skrev en avhandling om körledares kommunikation i kör. EfterÌýdoktorsexamen 2009 anställdes jag pÃ¥ Musikhögskolan Ingesund som lektor i musikpedagogik. Vid sidan av mittÌýyrkesliv som lärareÌýhar jag ocksÃ¥ varit körledareÌýochÌýpianist i olika musikaliska sammanhang.
Utvalda publikationer
Lindgren, M., & Sandberg-Jurstrom, R. (in press). På vilka(s) villkor? Om breddad rekrytering till högre musikutbildning.
Zandén, O., Sandberg-Jurström, R. & Lindgren, M. (in progress). Problematic issues with entrance auditions to music teacher education.
Sandberg-Jurström, R., & Lindgren, M. (2022). Mapping the applicants' learnability: a discourse analysis of assessors' talk of admission tests for Swedish specialist music teacher education.ÌýMusic Education Research. Published on-line 18 July 2022.ÌýÌý
Sandberg-Jurström, R. (2022). Creating space for reflections.ÌýÌýMeaning-making feedback in instrumental/vocal lessons. Frontiers of Education, 7:842337. FirstÌýon-line publication 14 April 2022.ÌýÌýÌý Ìý
Lindgren, M., Sandberg-Jurström, R., & Zandén, O. (2021). Care asÌýtechnology for exclusion. Power operating in jurors’ talk about admission tests to Swedish music teacher education.ÌýNordic Research in Music Education, vol 2, issue 2.Ìý
Sandberg-Jurström, R., Lindgren, M., & Zandén, O. (2021). Musical skills, or attitude and dress style?ÌýMeaning making when assessing admission tests for Swedish specialist music teacher education.ÌýResearch studies in Music education,Ìý44(1), 70–85. First Published April 19, 2021.Ìý
Sandberg-Jurström, R., Lindgren, M., & Zandén, O. (2021). A Mozart Concert or Three Simple Chords? Limits for Approval in Admission Tests for Swedish Specialist Music Teacher Education. In E. Angelo,ÌýJ. Knigge,ÌýM. SaetherÌý& W. Waagen (Eds.)ÌýHigher Education as Context for Music Pedagogy ResearchÌý(p. 19-40).ÌýCappelen Damm Akademisk.ÌýÌý
Sandberg-Jurström, R. (2017). Kroppsliga uttryck vid sÃ¥ng pÃ¥ en melodifestival. I A. Houmann, K. Johansson & E. Saether (Red.),ÌýThe soundtrack of your life – en festskrift till Göran Folkestad. Lund: Lunds universitet.
Sandberg-Jurström, R. (2016). Kroppsliga representationer för musikaliskt meningsskapande i sÃ¥ngundervisning.ÌýNordic research in Music Education, Yearbook 17, 167–196.ÌýÌý
Sandberg-Jurström, R. (2015). Kroppen som Ã¥skÃ¥dliggörare av musikalisk mening. I P-H. Holgersson & J-O. Gullö (Red.),ÌýResearch on Knowledge Formation in and through music.ÌýStockholm: KMH-förlaget.
Sandberg Jurström, R. (2011). Musikaliskt lärande och musicerande i ett multimodalt, socialsemiotiskt och designteoretiskt perspektiv. In M. Lindgren; A. Frisk; I. Henningsson & J. Öberg (Red.)ÌýMusik och kunskapsbildning. En festskrift till Bengt Olsson. Göteborg: Art Monitor, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet.
Sandberg Jurström, R. (2011). A multimodal model for musical meaning-making – design for learning in choir.ÌýDesign for learning 4(1), 8-21.Ìý
Sandberg Jurström, R. (2010). Shaping musical performances. A social semiotic study of choir conductors´ multimodal communication in choir. In U. Geisler & K. Johansson (Eds.)ÌýChoir in Focus 2010.ÌýGöteborg: Bo Ejeby Förlag.
Sandberg Jurström, R. (2009).ÌýAtt ge form Ã¥t musikaliska gestaltningar. En socialsemiotisk studie av körledares multimodala kommunikation i körÌý(Doktorsavhandling). Göteborg: Art Monitor, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet.Ìý
Publikationer
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2022
- Ragnhild Sandberg Jurström, Monica Lindgren, 2022
- Ragnhild Sandberg Jurström, Monica Lindgren, Olle Zandén, 2021
- Ragnhild Sandberg Jurström, Monica Lindgren, Olle Zandén, 2021
- Monica Lindgren, Ragnhild Sandberg Jurström, Olle Zandén, 2021
- Ragnhild Sandberg Jurström, Monica Lindgren, Olle Zandén, 2021
- Ragnhild Sandberg Jurström, Monica Lindgren, Olle Zandén, 2019
- Ragnhild Sandberg Jurström, Monica Lindgren, Olle Zandén, 2019
- Ragnhild Sandberg Jurström, Monica Lindgren, Olle Zandén, 2018
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2017
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2017
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2016
- Ragnhild Sandberg-Jurström, 2015
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2015
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2014
- Ragnhild Sandberg Jurström, Ann-Sofie Paulander, 2014
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2013
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2012
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2011
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2011
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2011
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2011
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2010
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2010
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2010
- Ragnhild Sandberg Jurström, 2009