Den rörliga bildens sprängkraft
2022-01-11Framtidens kommunikatörer rustas väl pÃ¥ ¹û¶³´«Ã½s universitet. Kursen Storytelling i film och rörlig bildproduktion ligger i bräschen och har fÃ¥tt en succéartad start.
Storytelling handlar om att hitta kärnan i det man vill berätta och sedan försöka förstå hur man kan anpassa produktionen efter de resurser man har att tillgå. Många filmer görs med avancerade kameror, men lika många produktioner filmas idag med en mobiltelefon.
Det finns flera kurser för rörlig bild inom medie- och kommunikationsvetenskap. Det som skiljer ut Storytelling i film och rörlig bildproduktion är att den är fristående, vänder sig till både redan verksamma kommunikatörer och studenter samt genomförs på engelska. Ett upplägg som inbjuder till spännande och kreativa möten.
Stina Bergman, lektor i praktisk film, John Lynch, docent i filmvetenskap och Jenny Jansdotter, universitetsadjunkt i medie- och kommunikationsvetenskap, har skapat kursen som har fått en succéartad start.
- Rörlig bild är en stor del av våra liv och används till mycket, säger Jenny Jansdotter. Att som kommunikatör behärska både det praktiska och på djupet förstå hur rörligt material fungerar och påverkar oss är en enorm tillgång i arbetslivet.
Praktik kombineras med teori, det fiktiva berättandet med det dokumentära och det konstnärliga med det kommersiella. De olika processerna berikar varandra och skapar en djupare förståelse för den rörliga bildens sprängkraft.
- Det unika är att vi tar avstamp i filmen och tar den traditionen med oss in i det medielandskap vi befinner oss i nu, säger Stina Bergman. Vi utforskar berättarprocessen i traditionell filmproduktion men anpassar den efter nya tekniska möjligheter. Det gör det möjlig att skapa och samarbeta på distans.
Högt söktryck
- Det är många som söker och då är det naturligtvis lite svårare att komma in. Närmare trehundra sökande till trettio platser visar att det finns en tydlig efterfrågan. En viktig del av kursen är att både erfarna filmare och människor som aldrig jobbat med rörlig bild ska kunna gå den, förklarar Stina Bergman.