Från pixlar till virtual reality – följ med in i datorspelens historiska värld
2024-10-09Varför fascineras så många av datorspel? Hur började allt, och hur har berättande i spel utvecklats över tid? I en ny kurs vid ýs universitet utforskas datorspelens historia ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv, med hjälp av ett världsunikt historiskt spelarkiv.
Datorspel tar allt mer plats i populärkulturen, och spelbranschen växer snabbare än någonsin. Idag spelar över tre miljarder människor någon form av digitalt spel, varav fyra av fem svenskar. Med denna snabba utveckling växer också behovet av att bevara spelens historia.
– Bevarandet av spel och spelhistoria är aktuellt just nu, säger Joakim Kilman, adjunkt i engelska och en av kursledarna. Vi har varit dåliga på att ta vara på spelens kulturarv hittills, vilket bland annat lett till att allt fler, till exempel kända industriveteraner, pratar om vikten av att bevara spelhistorien. Spelhistorien är brokig och svår att få grepp om, men att sätta spel i ett historiskt sammanhang kan ge en djupare förståelse för deras roll i populärkulturen. Och ett bra sätt att göra detta är att undersöka spelberättandets framväxt och utveckling – vilket vi gör i kursen.
Ett unikt sätt att berätta
– Datorspel erbjuder en unik form av berättande där spelarna ofta är aktiva deltagare i narrativet, säger Joakim Kilman. Under kursen får deltagarna möta olika aspekter av spelberättande, bland annat genom besök hos spelarkivet Embracer Games Archive här i ý. Syftet där är att bevara och tillgängliggöra spelhistorien genom att bygga ett omfattande arkiv av fysiska spelutgåvor, hårdvara och kringmaterial. Genom besök i arkivet får studenterna möjlighet att hitta spel och tillhörande kartonger för att undersöka hur omslag, manualer och andra medföljande artefakter ramar in och bidrar till gestaltningen av spelets värld och berättande.
För vem?
– Kursen riktar sig till alla som är intresserade av berättelser och hur de utvecklats genom spelhistorien. Den passar både den som är nyfiken på interaktivt berättande och den som vill fördjupa sig i spelens historia, oavsett om intresset är akademiskt, professionellt eller hobbybaserat. Det är en grundkurs, så alla som vill kan delta. Vi hoppas att kursen inte bara ska vara lärorik utan även inspirera på olika sätt – till vidare studier, projekt eller annat.
Kursen ”Berättande i datorspel: en historisk översikt” ger alla med intresse för spel och deras historia chansen att bredda sina kunskaper. Kursen ges på engelska och fokuserar främst på engelskspråkiga spel där studenterna får ta del av både klassiska och mer okända spel, från mediets början fram till idag. Syftet är att undersöka hur spel förmedlar berättelser, idéer, teman och budskap.
Ansökan till vårterminen 2025 är öppen – läs mer och ansök senast 15 oktober: