¹û¶³´«Ã½s bästa programmerare är korade
2018-10-19Den 6 oktober hölls ¹û¶³´«Ã½mästerskap i programmering där studenter, alumner och representanter frÃ¥n lokala IT- och teknikföretag deltog. Efter avslutad tävling stod det klart att lag Bug repellent, med Dan Wolff frÃ¥n Altran, Marcus Söder frÃ¥n Sogeti och Niclas Fredriksson, student inom datavetenskap vid ¹û¶³´«Ã½s universitet, vunnit med fyra lösta uppgifter.
– Det var mycket roligt att vara med, säger Marcus Söder från Sogeti. Eftersom det var min första tävling var det bra att vara i samma lag som Dan som varit med tidigare. Det gjorde att vi kunde hoppa över många nybörjarmisstag och direkt fokusera på problemlösningen tillsammans.
Tio lag med max tre deltagare fick elva programmeringsproblem av varierande svårighetsgrad att lösa på fem timmar. Till sin hjälp hade de endast en dator, litteratur och så de egna kunskaperna.
– Det är sjunde Ã¥ret som vi hÃ¥ller tävlingen ³óä°ù pÃ¥ universitetet och vi märker att den blir mer och mer populär, säger Jonathan Vestin, tävlingsledare och forskarstudent inom datavetenskap vid ¹û¶³´«Ã½s universitet.
– Förutom att utmana sina egna programmeringskunskaper är tävlingen ett bra sätt för företag att komma i kontakt med duktiga studenter. Och studenterna ges tillfälle att visa framfötterna för potentiella arbetsgivare.
Ytterligare utveckling
Redan nu påbörjas planeringen inför nästa års tävling.
– Jag vill inte säga för mycket, men mÃ¥let är att utveckla tävlingen ytterligare. HÃ¥ll utkik ³óä°ù pÃ¥ webben inför nästa tävling sÃ¥ fÃ¥r ni veta mer, hintar Jonathan Vestin.
Mer information om tävlingen med bland annat problemhäften och lösningar hittar du
.
¹û¶³´«Ã½mästerskapen i programmering är en deltävling i de Nordiska mästerskapen i programmering (NCPC), som gick parallellt pÃ¥ 21 universitet och högskolor i Norden.
Prispallen. Från vänster på plats tre: Björn Pettersson och Klara Jonsson, plats två: Onur Jadermark, och på första plats: Niclas Fredriksson, Marcus Söder och Dan Wolff.