Lärare vid Ingesund deltar med konstnärligt forskningsprojekt vid skandinavisk konferens
2020-10-20Värmländska gitarristen Georg Gulyás har en lång internationell karriär bakom sig och undervisar numera vid Musikhögskolan Ingesund. Hans forskning, i form av ett konstnärligt utvecklingsprojekt, har utmynnat i en doktorandutbildning vid Luleå tekniska universitet. I november presenterar han sitt projekt i vid en skandinavisk konferens, arrangerad av Cempe, Centre for Excellence in Music Performance Education, och Musikkonservatoriet vid Norges arktiska universitet. Temat är konstnärligt utvecklingsarbete inom högre musikutbildning.
Georg Gulyás, som är född i Säffle, flyttade tidigt till Stockholm där han tog violinlektioner för riksspelmannen Mats Kuoppala. Körsång i kyrkan, byttes mot elgitarr i punkband innan den klassiska gitarren tog över.
- Jag studerade vid The Juilliard School i New York och har solistdiplom från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och École Normale de Musique de Paris. Mitt konserterande tog fart när jag blev uttagen till Rikskonserters projekt Lansering 90. Det ledde till turnéer runt omkring i världen och ett flertal album på bolaget Proprius/Naxos. 2012 återvände jag till Värmland.
Forskning en del av att vara lärare
I Georg Gulyás lektortjänst som gitarrlärare vid Musikhögskolan Ingesund ingår en del tid som ska vikas till forskning. Han genomförde ett ergonomiskt forskningsprojekt 2016 där syftet var att undersöka hur klassiska gitarrister påverkas i sin övning när de sitter på en balansdyna. Studien hette Dynairstudie: en studie om klassiska gitarristers ergonomi vid tillämpning av balansdyna. 2017 deltog han och tvärflöjtisten Ann Elkjär i ett samarbetsprojekt med Norges Musikkhøgskole - Undervisning i øving.
- MÃ¥let med vÃ¥rt arbete – med temat fokus pÃ¥ gestaltning i övandet - var att utveckla studenternas övningsprocesser. Nästa forskningsprojekt tog vid 2018 dÃ¥ jag drev ett konstnärligt forskningsarbete tillsammans med Karin Engström och litteraturavdelningen vid ¹û¶³´«Ã½ Universitet. Syftet var att undersöka hur en litterär text kan användas för att kontextualisera ett musikverk för tolkning pÃ¥ ett sätt som berikar instuderingen. Detta arbete ledde vidare till doktorandstudier vid LTU.
En lång utbildning för att bli doktor
Georg Gulyás har påbörjat resan, vilken beräknas ta 7,5 år, mot sin doktorstitel. Han har nu nått sin första milstolpe genom att få möjlighet att presentera sitt konstnärliga utvecklingsprojekt, en pilot så här långt, vid en skandinavisk konferens, arrangerad av Cempe, Centre for Excellence in Music Performance Education, och Musikkonservatoriet vid Norges arktiska universitet. Temat är konstnärligt utvecklingsarbete inom högre musikutbildning och rubriken är Interpretationsprocesser genom litterär text: Text som verktyg för att medvetandegöra konstnärliga val i interpretationsprocessen. Hela hans avhandling kommer att vara en fördjupning inom samma tema.
- Syftet med det här arbetet är att utveckla metoder för hur litterära texter kan användas för att främja undervisningen i musikalisk tolkning inom högre musikutbildning. Jag ställer en rad frågor som hur användningen av litterära texter kan göra musiker medvetna om sin tolkningsprocess, när de lär sig och utför musik från olika epoker, hur användningen av litterära texter kan utgöra en grund för att en musiker bättre kan kommunicera och förmedla med sin musik utifrån ett partitur, samt hur användningen av litterära texter kan användas i läroplanens utveckling för undervisning och lärande av musikalisk tolkning inom högre musikutbildning.
- Deltagarna upplevde att de utvecklat sin förmåga att verbalt kommunicera sina tankar kring interpretationsprocessen. Jag märkte också att både jag själv och deltagarna, som också var mina gitarrstudenter, använde ett mer effektivt språk att kommunicera kring interpretationsprocessen. Detta effektiva språk gjorde att jag och studenterna under en lektion snabbare kunde påbörja samtal på ett djupare plan kring interpretation av ett verk.
Konferensen som skulle ha genomförts i Tromsö 12-13 november blir i stället helt digital.
Läs mer om Cempe seminar 2020.