Vem är ¹û¶³´«Ã½s bästa programmerare?
2018-09-21Lördag den 6 oktober arrangerar Datavetenskap vid ¹û¶³´«Ã½s universitet Ã¥rets upplaga av ¹û¶³´«Ã½smästerskapen i programmering. Tävlingen sker i lag med upp till tre personer, som pÃ¥ fem timmar ska lösa ett dussin programmeringsuppgifter. Studenter, anställda, företagare, alla är välkomna att tävla om titeln som ¹û¶³´«Ã½s bästa programmerare.
¹û¶³´«Ã½smästerskapen i programmering är en deltävling i de nordiska mästerskapen i programmering, NCPC, som gÃ¥r parallellt pÃ¥ flera universitet och högskolor i Norden. Tävlingen sker i lag med upp till tre personer, som pÃ¥ fem timmar ska lösa ett dussin uppgifter med programmering i C, C++, C#, Go, Java, Objective-C eller Python. Uppgifterna ska lösas utan extern hjälp och programkoden skickas in till ett automatiskt rättningssystem.
Det lag som löser flest uppgifter korrekt vinner, och om flera lag löst lika många uppgifter vinner laget med kortast totaltid. En bra lagsammansättning består av en problemlösare, en kodare, och en matematiker, där alla bidrar till ett vinnande lag.
Första, andra och tredje lag vinner priser sponsrade av Sogeti ¹û¶³´«Ã½.
- Vi pÃ¥ Sogeti tycker att ¹û¶³´«Ã½smästerskapen i programmering är ett mycket bra initiativ för att uppmuntra studenters intresse för programmering. Därför har vi valt att sponsra eventet flera Ã¥r i rad, säger Ã…sa Maspers, konsultchef pÃ¥ Sogeti i ¹û¶³´«Ã½. Tävlingen är ocksÃ¥ ett utmärkt tillfälle för vÃ¥ra egna konsulter att utveckla sin problemlösningsförmÃ¥ga och att mäta sina programmeringskunskaper med andra, bÃ¥de studenter och kollegor i branschen.
Tid: Lördag 6 oktober 11:00-16:00
Plats: ¹û¶³´«Ã½s universitet, Hus 21/Vänern
Registrering
Samla ihop deltagare, max tre stycken, kolla igenom förra årets uppgifter på webbsidan, välj ett teamnamn och registrera laget .
Läs mer
kan du läsa mer om de nordiska mästerskapen i programmering.
kan du läsa mer om ¹û¶³´«Ã½mästerskapen i programmering.