Forskningsperspektiv på AR och VR (augmented and virtual reality)
7.5 HPKursen fokuserar i första hand på definitioner, utvärderingar och diskussioner i vetenskaplig litteratur av:
- Användarupplevelse i virtual reality
- Användarupplevelse i augmented reality
- Kundupplevelsen i fysiska och virtuella tjänstelandskap
- Augmented reality som ett användargränssnitt mot Internet of Things
- Multimodal input
- Lärandeperspektiv på olika typer av sensorisk gestaltning och interaktivitet
Kursen bedrivs i seminarieform där olika forskningsartiklar läses till varje seminarium. Studenterna skriver korta rapporter för varje artikel där de redogör för styrkor och svagheter i forskningsdesignen samt vilka teoretiska ramverk och vilken empirisk bas som artikeln baseras på och hur analysen av data genomfördes.
- Användarupplevelse i virtual reality
- Användarupplevelse i augmented reality
- Kundupplevelsen i fysiska och virtuella tjänstelandskap
- Augmented reality som ett användargränssnitt mot Internet of Things
- Multimodal input
- Lärandeperspektiv på olika typer av sensorisk gestaltning och interaktivitet
Kursen bedrivs i seminarieform där olika forskningsartiklar läses till varje seminarium. Studenterna skriver korta rapporter för varje artikel där de redogör för styrkor och svagheter i forskningsdesignen samt vilka teoretiska ramverk och vilken empirisk bas som artikeln baseras på och hur analysen av data genomfördes.
¹óö°ù»åÂá³Ü±è²Ô¾±²Ô²µ²õ²Ô¾±±¹Ã¥:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
±«³Ù²ú¾±±ô»å²Ô¾±²Ô²µ²õ²Ô¾±±¹Ã¥:
Avancerad nivå
µþ±ð³óö°ù¾±²µ³ó±ð³Ù²õ°ì°ù²¹±¹
Kandidatexamen eller kandidatuppsats om minst 15 hp i något av ämnena informatik, datavetenskap, företagsekonomi, arbetsvetenskap, media- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande.
Kursen ingår i följande program
- Masterprogram i informatik (läses år 1)