Användartester, prototyping och utvärdering
7.5 HPEfter avslutad kurs skall du kunna
- förklara och diskutera designbegreppet så som det används inom områdena multimedia och människa-datorinteraktion,
- utvärdera färdiga webb- och multimediaprodukter utifrån användningsaspekter och presentera dina resultat muntligt och skriftligt,
- tillämpa användarcentrerade interaktionsdesignsmetoder inklusive olika typer av prototyping samt
- agera professionellt i en roll som interaktionsdesigner.
Den sista punkten innebär både att kunna göra etiska ställningstaganden i samband med användarcentrerade utvecklingsaktiviteter och att kunna värdera
och argumentera för de behov som kunder och användare av webbplatser har men samtidigt kunna balansera behov och utvecklingsbudget.
Moment som ingår i kursen är
- användartestning i laboratoriemiljö och i hemmiljö,
- övningar i att använda skärminspelning, ljudupptagning, Ozlab och
- eye-tracking som utvärderingsstöd,
- skapa en interaktiv enkätundersökning och redovisa dess funktioner med hjälp av en videofil
- redovisningar av utvärderingar inför lärare, kursdeltagare,forskargrupp samt praktiker och
- rapportskrivningsövningar.
- förklara och diskutera designbegreppet så som det används inom områdena multimedia och människa-datorinteraktion,
- utvärdera färdiga webb- och multimediaprodukter utifrån användningsaspekter och presentera dina resultat muntligt och skriftligt,
- tillämpa användarcentrerade interaktionsdesignsmetoder inklusive olika typer av prototyping samt
- agera professionellt i en roll som interaktionsdesigner.
Den sista punkten innebär både att kunna göra etiska ställningstaganden i samband med användarcentrerade utvecklingsaktiviteter och att kunna värdera
och argumentera för de behov som kunder och användare av webbplatser har men samtidigt kunna balansera behov och utvecklingsbudget.
Moment som ingår i kursen är
- användartestning i laboratoriemiljö och i hemmiljö,
- övningar i att använda skärminspelning, ljudupptagning, Ozlab och
- eye-tracking som utvärderingsstöd,
- skapa en interaktiv enkätundersökning och redovisa dess funktioner med hjälp av en videofil
- redovisningar av utvärderingar inför lärare, kursdeltagare,forskargrupp samt praktiker och
- rapportskrivningsövningar.
¹óö°ù»åÂá³Ü±è²Ô¾±²Ô²µ²õ²Ô¾±±¹Ã¥:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
±«³Ù²ú¾±±ô»å²Ô¾±²Ô²µ²õ²Ô¾±±¹Ã¥:
³Ò°ù³Ü²Ô»å²Ô¾±±¹Ã¥
µþ±ð³óö°ù¾±²µ³ó±ð³Ù²õ°ì°ù²¹±¹
60 hp i antingen informatik eller datavetenskap, eller 30 hp i informatik och 30 hp i projektledning.
Motsvarandebedömning kan göras.
Urval:
1) akademiska poäng 2) övriga sökande
Kursen ingår i följande program
- IT-design: Systemdesign (läses år 3)
- Webbutvecklare (läses år 3)
- Webb och multimedia (läses år 3)
- Kandidatprogram i datavetenskap (läses år 3)
Mer information
Detaljer för Distans (¹û¶³´«Ã½), 50%
- Studieort: ¹û¶³´«Ã½
Choose occasion
Distans (¹û¶³´«Ã½), 50%
Fler val
- Start Hösttermin 2025
- Studieform Distans (¹û¶³´«Ã½)
- ³§±è°ùÃ¥°ì Engelska om internationella studenter deltar, annars svenska
- Kurskod ISGC16
- ´¡²Ô³¾Ã¤±ô²Ô¾±²Ô²µ²õ°ì´Ç»å KAU-47835
- Studietakt 50% (Dag)
- Studieperiod vecka 36–45
- Schema
- Litteraturlista